mandag den 24. april 2017

Læs for Livet indsamling 2017


Her er en lille opfordring til alle læsere rundt omkring i Danmark:
Fra i dag d. 24. april og frem til onsdag d. 26. april holder nonprofit-organisationen Læs for Livet en indsamling, hvor at alle kan donere deres bøger til 106 udvalgte boghandlere, som de har indgået et samarbejde med. Du kan tjekke om der er en udvalgt boghandler i nærheden af dig her

"Er der ved at være godt fyldt op i bogreolen, og har du - eller dine bøger - bøger, som er i god stand, men som I nok ikke kommer til at læse i igen? Så er chancen der nu for at sende bøgerne videre og lade dem være med til at skabe en helt ny fortælling". 

Jeg har i anledningen indsamlingen været igang med at rydde lidt ud i reolen og fundet et lidt blandet udvalg frem. Størstedelen af bøgerne er chick-lit men jeg har også fundet et par børnebøger, en vampyrbog, pixibog, Narnia bog og meget andet godt frem. Sammen med min mor har vi fået samlet en stor bunke sammen, og bøgerne skal ned i den lokale boghandler imorgen, hvilket jeg ser frem til!

Bøgerne er til børn og unge i aldersgruppen 0-23 år, så de er derfor interesserede i alle genrer og sværhedsgrader. Det kan altså derfor både være billedbøger, fagbøger, bøger om youtubere og fodboldstjerner, ungdomsromaner, hestebøger, digtsamlinger,  kogebøger - jeg så selv på deres Instagramprofil at superhelte- og skurke hæfter og blade er meget eftertragtede. De har også flere steder som de sender ud til, som har tosprogede børn og derfor er bøger på alle sprog velkomne! 

Læs for Livets fokus er at finde bøger som motiverer de unge til at læse selv og ikke ser det som en sur pligt. Deres mål er at give børnene en god oplevelse, fantasi og at få dem til at drømme sig væk. Jeg har selv været så heldig at have haft en barndom fyldt med jumboblade, manga og masser af børnebøger, og jeg synes derfor at den her indsamling er en perfekt måde at give læseglæden videre til andre unge mennesker - alle fortjener en god historie. 

Så tag endelig og find et par bøger frem som I ikke længere læser og smut ned i jeres nærmeste boghandler og støt en god sag! 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar