onsdag den 31. januar 2018

"Nordisk mytologi" af Neil Gaiman


Org. titel: Norse Mythology - Forlag: Modtryk - Udgivet: 2017 - Sideantal: 269 - Sprog: Dansk - Org. sprog: Engelsk
Anmeldereksemplar fra forlaget Modtryk - 4/5 stjerner

"Neil Gaiman genfortæller på ægte Gaimansk facon med dybde, passion og humor de fascinerende historier fra den nordiske mytologi. Han forbliver tro mod myterne og formidler dem, så både unge og voksne trækkes ind i de gamle guders magtkampe, oplever deres letandtændelige temperamenter og deres evige forsøg på at narre hinanden og skabe intriger."

Med "Nordisk mytologi" har Gaiman formået at skrive en bog der minder mig om, hvorfor at jeg er så glad for den nordiske mytologi. Den er fyldt med guder der er snedige, rasende, dumme, smukke og lyver og det er så god underholdning. 

Der er de historier med som jeg kender fra min barndom, og så er der historier som jeg aldrig har læst før nu. Nogle af de mere genkendelige historier havde twist og detaljer med som jeg ikke kunne huske, og jeg fik derfor forfrisket min hukommelse af de gamle myter.
Der er historier om guderne, jetterne, deres kampe og nogle historier forklarer hvordan de karakterer vi kender bliver til. Blandt andet fortælles hvordan at Thor fik sin hammer, og hvordan at Lokes 3 børn blev til. 

Historierne er delt op i korte kapitler, og nogle er længere end andre. Nogle historier var mere spændende end andre, og enkelte sagde mig ikke så meget. Der er historier som mord, forfængelighed, snyd og løgne. Især Odin, Thor og Loke fylder meget i historierne, og jeg var vild med dynamikken mellem Thor og Loke.

Gaiman har formået at lave en rigtig fin genfortælling af de kendte gamle nordiske mytologier, og jeg blev både underholdt og undervist under min læsning. Det er bestemt en bog for alle der er interesseret i nordisk mytologi. Det er en sådan bog jeg vil tage frem igen på et senere tidspunkt og læse. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar