søndag den 19. november 2017

Bogforum 2017 - Fredag


Det er over en uge siden at Bogforum 2017 startede, og jeg tænkte at det var på tide at dele nogle af mine oplevelser fra weekenden med jer.  Jeg har været på Bogforum nogle år nu, og i år var første gang som presse, hvilket jeg var meget spændt på. Det er altid en lidt hård men rigtig spændende weekend, og i år var ingen undtagelse. 

Jeg havde aftalt at tage afsted med min mor om fredagen, og vi ankom til Bogforum ved en 10:20-tiden. Vi havde hver især lagt programmer, og havde i fællesskab fundet ud af, hvad vi ville se sammen. 
Vi startede med at gå lidt rundt og orientere os, og fandt hurtigt ud af, at Leif Davidsen skulle tale på Lindhardt & Ringhofs stand. Han fortalte om sin nyeste bog "Ravnenes rede", som, ifølge ham selv, skulle være så uhyggelig, at man skal have en voksen med, når man læser den. 

Bagefter gik vi over på Hvid scene, for at høre Özlem Cekic fortælle om sin bog "Hvorfor hader han dig, mor?". Hun talte om fordomme og had, hendes dialogkaffe og hvordan at alle i et demokrati har ret til en stemme. 

Kristeligt Dagblads Forlag afholdte hele weekenden noget kaldet "Taler til ungdommen" på sin stand, og om fredagen var det Hella Joof der var inviteret til at snakke som sine livserfaringer. Jeg er stor han af Hella Joof, og det var derfor rigtig spændende at høre hende læse op af hendes eget kapitel i bogen. Hun fortalte om hendes egen ungdom, og kom med nogle råd til dem der er unge i dag. Bagefter fik jeg hende til at signere bogen "Taler til ungdommen", som jeg er meget spændt på at læse. 

Indimellem de forskellige indslag, fik vi også kigget lidt i de forskellige stande, men jeg ville faktisk gerne haft lidt mere tid til bare at gå rundt og kigge. Efter Hella Joof trængte vi til en pause og fik lidt mad indenbords. Vi ville gerne have set Kronprinsesse Mary præsentere bogen "#Childmothers", men det var svært at nå, og i stedet valgte vi at lytte til Sara Blædel fortælle om "Ilkas arv". Jeg har ikke læst den første bog i serien, men jeg kunne faktisk godt finde på det, efter Saras interview. Serien handler om Ilka, der er bedemand i USA. 

Det næste på programmet var Meik Wiking der fortalte om "Den lille bog om LYKKE". Han fortalte om sit arbejde som lykkeforsker og hvad det vil sige at være lykkeligt. Samtalen var videnskabelig og teknisk, men det var samtidig super spænende at høre om!

Efter Meik Wiking skyndte vi os over til Hvid scene igen, for at høre Anna Neye fortælle om bogen "Emma Gad for hvide". Bogen bliver beskrevet som en satirisk guidebog for hvide. Samtalen var både alvorlig men også sjov, idet at hun blandt andet tog os med på en "meditations session". Der blev snakket om racisme, kolonialisme og bevidsthed for ens historie. 

Det sidste indslag på programmet for os, var Elsebeth Egholm omkring  den nye krimi "Jeg finder dig altid". Den handler om street art, klatring og om ansigtsblindhed - den lød utrolig spændende.

Herefter var vi helt udmattede efter en lang dag fyldt med samtaler, og vi vendte snuden hjemad. Det var en rigtig god første dag på Bogforum og den levede op til alle mine forventningerne. Vi nåede at høre mange flere forfattere end jeg havde turde håbe på.

Følg med når jeg fortæller om mine oplevelser af søndagen. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar